Lifestyle

Vrijwilligerswerk: de Zilverlijnbus

Zilverlijnbus

Ik deed al vrijwilligerswerk voor de ‘opstapbus’. Ik bracht programma boekjes rond in Groningen voor de ouderen. Toen ik een mail kreeg van het ouderenfonds dat ze op zoek waren naar vrijwilligers voor een nieuw project: de zilverlijn zei ik gelijk “Ja, ik wil “.

 

werkplek (Medium)

Mijn werkplek

Wat doet de Zilverlijn.

Het Ouderenfonds heeft een nieuw project namelijk een nieuwe belservice, Zilverlijn. De Zilverlijn is een belservice voor ouderen, die behoefte hebben aan een luisterend oor of een goed gesprek. Ouderen die zich hebben aangemeld voor een praatje worden gebeld. Per week worden er 250 ouderen bereikt. Ouderen waarderen deze actie enorm. Eenzame ouderen kijken uit naar het telefoongesprek omdat ze soms maar 1 contact per maand hebben. Ik vind dat zo triest en dat is dan het minste wat ik kan doen. Eenzaam oud worden wil ik toch zelf ook niet. In Nederland zijn 1 miljoen ouderen eenzaam daarvan zijn 220:000 erg eenzaam. Het Nationaal Ouderenfonds en KPN Mooiste Contact Fonds hebben hun handen in één geslagen om iets te doen aan dit grote maatschappelijke probleem.

Sinds 2 maart jl. is dit geweldig initiatief gestart dankzij KPN Mooiste Contact Fonds. Er is hiervoor een speciale mobiele callcenter ingericht  in een omgebouwde Zilverlijnbus. Daar kunnen vijf vrijwilligers tegelijkertijd bellen met de eenzame ouderen in het land. Bij diverse KPN vestigingen in het land parkeert de ‘zilverlijnbus’ voor de deur. In deze ‘grote vrachtwagen’ zijn zes zitplekken in het leven geroepen, met een computerscherm en een headset. In de bus is er een keukentje met een koffieapparaat en een kleine zithoek gemaakt. De bus staat van 28 september t/m 9 oktober in Groningen.

Hoe werkt het?

De Zilverlijn is gemakkelijk toegankelijk en voor iedereen die de service nodig heeft. Deelnemers moeten zich aanmelden en vervolgens worden de deelnemers regelmatig gebeld door een Zilverlijn vrijwilliger. Waarvan ik er één ben. Vanzelfsprekend zijn alle gesprekken vertrouwelijk en is deelname aan de Zilverlijn gratis en vrijblijvend.

DSCN1695 (Medium)

Mijn ervaring

Tijdens de pilot wordt er van 9 uur tot 17:00 uur gebeld. Het belangrijkste is een luisterend oor bieden en achterhalen hoe het met de mensen gaat. Ik heb mijzelf ingeschreven voor 4 ochtenden en ik heb maandag 28 september jl. voor het eerst gebeld na een korte briefing van Brenda. Er is echt veel waardering voor de lijn. Een oudere vertelde mij: ” sinds jullie bellen gaat het echt beter met mij “. Dat is natuurlijk super fijn om te horen en daar doe ik het voor. Het gaat om de kleine dingen, gewoon een praatje en een luisterend oor met een lach en/of een traan. Na afloop van de pilot wil het Nationaal Ouderenfonds met eigen vrijwilligers de Zilverlijn vervolgen. Het doel is een 24-uursservice, net als de voorganger in Engeland: The silverline


Wil jij ook vrijwilliger worden van het ouderenfonds? Dan kan!! Schrijf je hier in: vrijwilliger

Blog you zoen

Claudia XOXO

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Linda
    september 30, 2015 at 3:41 pm

    Wat een prachtig initiatief! Wat mooi en goed dat je dit doet!

    • Reply
      Claudia Struijck
      september 30, 2015 at 5:59 pm

      Wat lief Linda. Dankjewel. Kleine moeite voor mij! X

  • Reply
    Miranda Boks
    september 30, 2015 at 4:29 pm

    Dit is weer zo’n ding waarom ik zo trots op je ben. Je hoeft het niet te doen, maar je gaat er voor. Hele dikke respect voor je!

    • Reply
      Claudia Struijck
      september 30, 2015 at 6:01 pm

      Nou wat ontzettend lief je reactie. Dat doet me wel wat. Echt waar. Kleine moeite voor mij maar geeft mij enorm veel voldoening. X

    Leave a Reply