Food Lifestyle

Koffie report: Koffiestation

Tom van Huisstede 5

Ik had nooit gedacht dat ik als thee liefhebber het geheim van een koffieboon zou ontdekken. Nergens is een kop koffie zo populair als in ons land echter wordt de koffieconsument steeds kritischer. Tijd om eens een bezoekje te brengen in een koffiebranderij om te horen wat “dat nou is met koffie”. Grote koffiebranders maken altijd blends van schillende bonen. Zo kunnen ze de smaak en de constante kwaliteit garanderen. Koffiestation in Groningen is een microbranderij waar speciality koffie wordt geroosterd. Zij kunnen de kwaliteit waarborgen van plantage tot kop.

Bron: foto Tom van Huisstede

 

Douwe en Emiel (Medium)

Bron: foto Jitske Hagens

Koffiestation in Groningen is eind 2012 opgericht in Groningen. Vrienden Douwe Stelpstra en Emiel Driesten zijn begonnen met het branden van koffie omdat ze ontevreden waren over de kwaliteit van koffie. Ze begonnen te experimenteren op een popcornbrander. Nadat ze op een festival 500 koffie verkochten aan het grote publiek, die ze gemaakt hadden op hun popcornbrander besloten ze om door te gaan om goede koffie te maken. Vanaf eind 2012 gingen ze los. Ze branden elke koffie volgens een specifiek profiel om een zo divers mogelijk aanbod te creëren voor zowel horeca-bedrijven als particulieren. Ze hebben zo’n 15-20 klanten in de stad waaronder de sfeervolle zaak Wadapartja aan het Zuiderdiep.


Zakken met bonen (Medium)

Koffiestation schenkt niet zomaar ‘gewone’ koffie. Zij zijn specialisten in koffie en dat proef je ook. De koffie is niet bitter, zoals ik zo vaak vind. Ik drink daarom bijna nooit koffie omdat ik het gewoonweg niet lekker vindt. Ik heb die dag drie verschillende koffies geproefd en ik vond het heerlijk. Nog nooit heb ik zo genoten van een bakkie koffie. Ik proefde tonen van cacao en bessen maar in mijn espresso proefde ik een citrussmaak allemaal mondvermaakjes. Zoals in mijn ogen koffie bedoelt is. Bij het Koffiestation spelen ze continue met tempo, temperatuur, tijd, afkoelen, balans tussen licht en donker. Er wordt zoveel liefde en aandacht besteed aan het zetten van een kopje koffie. Daarnaast vinden ze de mening van de klanten erg belangrijk. Daarom zijn ze gekomen tot een persoonlijke selectie van koffies die zowel zij als de klanten tevreden stellen.

 

Josine

 

koffiefilter1

 

DSCN1243 (Medium)


Waar onderscheidt Koffiestation zich in?

Ze besteden erg veel tijd aan het branden, rooster je korter of langer of op hogere of lagere temperatuur. Hoe krijg je de juiste zoetheid uit de boon. De functie van de brander en dat is in dit geval Douwe is dus net zo belangrijk als het ‘smaakprofiel’ van de boon. De kwaliteit van de boon is natuurlijk wel het belangrijkste. Heb je een middelmatige boon dan krijg je ook middelmatige koffie. Ze zijn altijd op zoek variatie en die vinden ze in één boon. Ze maken dus geen blend. En hun koffie is altijd vers van dag twee tot 3 weken is de versheid gegarandeerd. De koffie is daarna nog wel drinkbaar maar is zijn unieke smaak wel verloren.  Ook nemen ze de herkomst van hun koffie serieus, het volgende is te lezen op hun website:

Als koffiebranders zijn we verantwoordelijk voor de wijze waarop onze koffie wordt geproduceerd. Dat begint bij de bron. Naast dat bepaalde boeren en plantages zeer bijzondere koffie produceren, vinden wij het ook erg belangrijk te weten hoe deze boeren op deze plantages te werk gaan. Bij iedere koffie proberen we zoveel mogelijk informatie te achterhalen”.

Indoneische boontjes (Medium)

Je kunt deze mooie koffie ook kopen die speciaal zijn opgeborgen in een mooi hand beschreven zwarte zak. Een persoonlijke touch, waar ik zelf erg van houdt. De koffies die ze op dit moment branden zijn:

  • Koffie uit Kenya
  • Koffie uit Ethiopië
  • Koffie uit Indonesië
  • Koffie uit Brazilië
  • Koffie uit Rwanda
  • Koffie uit Guatamala

DSCN1247 (Medium)


Sinds een half jaar hebben ze een nieuwe brander. Deze brander heeft nog meer capaciteit en heeft verfijnde technieken die goed van pas komen in deze microbranderij. De nieuwe Probat brander kan wel 12 tot 40 kg koffie per uur branden. Deze brander is de Mercedes onder de koffiebranders.

De nieuwe brander (Medium)


Ik heb een ontzettend leuke en leerzame middag gehad. Koffiedrinken is in mijn ogen gepromoveerd tot een ultiem genietmoment. Het is een hippe en trendy product aan het worden en dat komt mede door branderijen zoals Koffiestation. Ik heb kennis gemaakt met koffie zoals koffie bedoelt is. Koffiestation is creatief, kleinschalig en gericht op de beste kwaliteit met daarbij een team van enthousiaste mensen die een passie hebben voor koffie.

espresso (Medium)


 

Houd jij van koffie? en welke variant vind jij lekker?

Blog you zoen

Claudia XOXO

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply